Wy/cs/Uherské Hradiště

From Wikimedia Incubator
< Wy‎ | cs
Wy > cs > Uherské Hradiště
Masarykovo náměstí je jedno ze dvou náměstí v centru Uherského Hradiště.

Uherské Hradiště je město ve Zlínském kraji v Česku, středisko regionu Slovácko. Leží v místě křížení silnice vedoucí z Brna na střední Slovensko s tokem řeky Moravy a komunikacemi vedoucími podél ní. Uherské Hradiště spolu s k němu přiléhajícím Starým Městem a Kunovicemi tvoří městskou aglomeraci o 37 tisících obyvatel, která vzešla z někdejšího mocenského sídla historické Velkomoravské říše (Veligrad).

Dálková doprava[edit | edit source]

Letecká doprava[edit | edit source]

Pouze soukromým letům dnes slouží Letiště Kunovice (ICAO: LKKU, IATA: UHE). Nejbližší letiště s komerčními lety nabízí Brno, Ostrava, Vídeň a Bratislava.

Železniční doprava[edit | edit source]

Město je obsluhováno železniční stanicí Uherské Hradiště, která se nachází jen několik minut chůze od Masarykova náměstí, na železniční spojce mezi stanicemi Staré Město u Uherského Hradiště a Kunovice. Pravidelné spojení přímými vlaky je s Brnem (po Vlárské dráze), z hlavní trati od Starého Města sem ale sjíždějí i mnohé dálkové vlaky od Prahy a Olomouce, často dále pokračující ve směru do Luhačovic či do Veselí nad Moravou. S přestupem ve Starém Městě je možné přijet do Uherského Hradiště vlakem po Severní dráze císaře Ferdinanda od Břeclavi (Vídně, Bratislavy) či od Ostravy (Krakova, Varšavy). Železniční spojení s krajským Zlínem je komplikované a vyžaduje další přestup v Otrokovicích.

Autobusová doprava[edit | edit source]

Autobusové nádraží Uherské Hradiště se nachází několik minut chůze od centra města, ovšem na opačné straně než železniční stanice. V dálkové autobusové dopravě je nejvýznamnější soustava linek vedoucích z Prahy přes Brno do Uherského Hradiště a zakončených buď zde, nebo v příhraničních obcích jako je Uherský Brod, Valašské Klobouky či Slavičín. Některé mezinárodní spoje pokračují z Uherského Hradiště dále na Slovensko (přes Trenčín). Spíše regionální charakter mají spoje zakončené v krajském hlavním městě Zlíně.

Automobilová doprava[edit | edit source]

V Uherském Hradišti se setkávají dvě silnice evropského významu, a sice silnice E50 vedoucí z Brna na Slovensko (Trenčín) a silnice E55 spojující Přerov s Břeclaví. V roce 2020 byla zahájena výstavba úseků dálnice D55, které napojí město na dálniční síť (od severu z dálnice D1) a umožní rychlejší cestování v severojižním směru (včetně dálničního spojení se Zlínem). Výhledově by dálnice měla pokračovat k jihu až do Břeclavi k dálnici D2.

Lodní doprava[edit | edit source]

Turistické trasy[edit | edit source]

Pěší značené trasy[edit | edit source]

Zelená značka „Cyrilometodějská stezka“ vede od železniční stanice ve Starém Městě kolem Památníku Velké Moravy do Uherského Hradiště, kde prochází přes autobusové nádraží, Výšinu sv. Metoděje a Mařatice a poté vstupuje do venkovských oblastí Vizovické vrchoviny, z níž sestupuje do údolí potoka Šťávnice a je zakončena v lázeňském městě Luhačovice.

Červená značka „Cyrilometodějská stezka“ vede od železniční stanice ve Starém Městě ve trase staré poutní stezky na Velehrad a odtud dále hřebenem Chřibů (Břestecká skála, Barborka, Buchlov, Holý kopec, Ocásek, Kazatelna) až k vlaku v Bohuslavicích u Kyjova (Vlárská dráha) s prodloužením přes Ždánický les do Bučovic (na téže železnici).

Cyklistická doprava[edit | edit source]

• Sady
  • Vésky

Místní doprava[edit | edit source]

Městskou hromadnou dopravu zajišťuje společnost ČSAD Uherské Hradiště a je společná se sousedními městy Staré Město a Kunovice. Hlavním přestupním uzlem je autobusové nádraží v Uherském Hradišti.

Turistické cíle[edit | edit source]

• barokní centrum města s dvěma náměstími, starou a novou radnicí, jezuitským areálem, kašnami a morovým sloupem (městská památková zóna)
  • Výšina svatého Metoděje – základy velkomoravského kostela, možné místo pohřbu svatého Metoděje, v místní části Sady, národní kulturní památka
  • vinné sklepy v části Mařatice (ulice Vinohradská)
  • Slovácké muzeum (v parku Smetanovy sady) s galerií (nedaleko Mariánského náměstí)
  • Galerie Joži Uprky (Masarykovo náměstí)

Další turistické vyžití nabízejí sousední Staré Město (Kovozoo) a Kunovice (letecké muzeum, vyhlídkové lety).

Činnosti[edit | edit source]

• Slovácké divadlo, Tyršovo náměstí 480, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 572 554 455, +420 739 061 747
  • Kino Hvězda, Náměstí Míru 951, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 576 514 200, +420 602 616 113, e-mail: pokladna@mkuh.cz
  • Klub kultury, Hradební 1198, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 572 430 426, e-mail: info@kkuh.cz
  • Skanzen Rochus (přírodní areál s kaplí nad Mařaticemi), Mařatice, 68605 Uherské Hradiště, ☎ +420 739 387 774, +420 739 488 448, +420 739 488 432, e-mail: info@parkrochus.cz
  • Baťův kanál
  • 1. FC Slovácko (fotbal)

Pravidelné akce[edit | edit source]

• Letní filmová škola (přelom července a srpna)
  • Slovácké slavnosti vína a otevřených památek (začátek září)
  • Slovácké léto (začátek července)
  • Jízda králů (Kunovice)

Kde jíst[edit | edit source]

• restaurace v centru města

Kde spát[edit | edit source]

Hotely[edit | edit source]

• Hotel Fabrika, Za Olšávkou 365, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 577 700 691, email: info@hotelfabrika.cz
  • Hotel GRAND, Palackého náměstí 349, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 572 551 511, +420 777 053 031, e-mail: recepce@granduh.cz
  • Hotel Slunce, Masarykovo nám. 155, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 572 432 640, +420 725 762 735, e-mail: slunce@hotelslunce.cz

Penziony[edit | edit source]

• Penzion Na Dlouhé, Dlouhá 261, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 777 764 699, e-mail: recepce@penzion-nadlouhe.cz
  • Penzion Na Stavidle, Na Stavidle 453, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 774 034 156, e-mail: recepce@penzionnastavidle-uh.cz
  • Penzion s wellness Uherské Hradiště, Na Rybníku 1057, 68601 Uherské Hradiště, ☎ +420 725 996 198, e-mail: recepce@penzionuh.cz

Hostely[edit | edit source]

• Hostel Eduha , Studentské náměstí 1535, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 571 891 285, +420 774 151 798, e-mail: ubytovani@eduha.cz

Ubytovny[edit | edit source]

• Ubytovna Orlovna, Mariánské náměstí 78, 686 01 Uherské Hradiště, ☎ +420 731 604 201, e-mail: orlovnaubytovna@gmail.com