Wq/ms/Sumolah

From Wikimedia Incubator
< Wq‎ | msWq > ms > Sumolah
Jump to: navigation, search

Sumolah merupakan sebuah filem 2007 hasil arahan Afdlin Shauki. Afdlin Shauki menjadi watak utama sebagai Ramlee.

Ramlee[edit]

  • Masa, aku benci masa. Siapa sebenarnya yang cipta jam ni.
  • Kampung Baru, Kuala Lumpur. Sebuah kampung tengah-tengah bandar maju metropolitan ibu negara Malaysia yang dicintai.
  • Dekat KL ni semua memerlukan duit. Nak buang air kecil, air besar semua kena pakai duit. Sekarang dah sampai 1 ringgit pun ada masuk jamban tu.
  • Itulah kali terakhir gua mempercayai sesiapa yang berkepala botak.
  • Adakah saya benar tahu apa itu Melayu?

Honda[edit]

  • Untuk menjadi chef awak mesti berdisiplin dan bersifat rendah diri. Sebab itulah awak diminta cuci lantai, hantar pesanan, dan berdiri di bawah matahari tiap-tiap hari.
  • Dalam sumo ada satu perkataan; Nokotta... maksudnya menang atau kalah belum ditentukan.
  • Kalau pejuang berputus asa, dia sudah kalah. Tapi kalau dia berjuang sampai ke akhir, dia masih berpeluang untuk menang.

Siti[edit]

  • Awak tahu mana tempat kita boleh belajar pasal budaya Melayu? Saya tak maksudkan agama. Saya maksudkan bangsa, budaya, apa yang membezakan Melayu dengan bangsa lain. Selain mat rempit.
  • Bila kita sedar segala pengorbanan yang telah dilakukan untuk kita menikmati kehidupan kita sekarang, kita akan sedar betapa bermaknanya kehidupan kita ini.

Penarik motor[edit]

  • Bukan kita tak boleh bertolak ansur, tapi orang Jepun tu buat kerek buat saya marah lah.
  • Inilah cara di Malaysia, minta baik-baik.